arculati kézikönyv

Arculati kézikönyvről minden

Ebben a blog cikkben választ fogsz kapni kérdéseidre grafikusként és vállalkozóként egyaránt, ami az arculati kézikönyvet illeti. Kitérünk arra, hogy milyen elemeket kell mindenképpen tartalmaznia és arra is, hogy márka építésénél miért kell alapvető tényezőként tekinteni rá. 

1. Mi az az arculati kézikönyv?

Röviden: egy olyan útmutató, amely tartalmazza a márkád/vállalkozásod értékeit és küldetését, grafikai elemeit, vizuális stílusát és kommunikációját. Ezekkel az információkkal segítve az alkalmazottakat és leendő ügyfeleket abban, hogy tiszta képet alkossanak vállalkozásodról és szolgáltatásodról/termékeidről.

Arculati kézikönyv főbb elemei:

  • Márka név és szlogen
  • Logó és az ahhoz tartozó szabályok
  • Arculati színek
  • Tipográfiai elemek
  • Vizuális megjelenés (pl. képek amelyeket marketing kampányok során fel lehet használni)
  • Kommunikáció stílusa (pl: formális vagy informális)

2. Miért van szükséged arculati kézikönyvre?

Mert egy egységes arculat profizmust sugall, könnyebben meggyőzve a leendő ügyfeleket a terméked vagy szolgáltatásod minőségéről. Ugyanakkor ha látják, hogy milyen értékeket képviselsz, könnyebben tudnak kapcsolódni márkáddal, bizalmat kialakítva ezzel.

A marketing csapatot is nagyban segíti abban, hogy hogyan kommunikáljanak egyes kampányok során, hogyan mondják el márkád történetét és milyen vizuális elemeket használjanak. A grafikusok dolgát is megkönnyíti, méghozzá egy arculatváltás vagy közösségi média poszt design során, ha szükségük van a felhasznált színekre, tipográfiára, vizuális stílusra, időt takarítva meg ezzel.

3. Mielőtt belekezdenél a tervezésbe…

Mielőtt elkészítünk egy arculati kézikönyvet pár tényezőt szem előtt kell tartanunk, amelyek létfontosságú részei a tervezésnek: a márkád személyisége, küldetése, célközönsége.

Márkád személyisége

Elsőre furcsán hangozhat, de a márkádnak igenis van egy személyisége. Ahhoz, hogy ezt meghatározd nincs másra szükséged csak arra, hogy a következő kérdésekre választ adj:

Képzeld el, hogy a márkád egy személy. Melyek az erősségei és gyengeségei? Milyen a stílusa? Lényegre törően beszél? Vagy inkább játékos és szellemes? Milyen ruhát visel?

Küldetés

A (leendő) alkalmazottak és ügyfelek tudnak azonosulni azzal, amivé a márka válni szeretne?

Küldetés elemei:

  • Az ok amiért létrehoztad a márkát.
  • Miért jobb mint a többi hasonló vállalkozás?
  • A vállalkozásod céljai.

Célközönség

Kik azok az emberek akiknek szeretnéd értékesíteni a terméked/szolgáltatásod vagy szeretnéd, hogy az oldaladra látogassanak, kövessenek a közösségi oldalakon? Milyen korosztályba tartoznak?

Ahhoz, hogy ezt meghatározd ismerned kell ezeknek az embereknek az igényeit. 

Ha ez megvan, utána találd ki, hogy hogyan tudod ezeket kielégíteni.

Ezáltal le tudod szűkíteni a célközönséged. Onnantól kezdve a kommunikációd, stílusod személyre lesz szabva ezeknek a személyeknek, könnyebben bevonzva ezzel a leendő ügyfeleket/vásárlókat.

4. Mit tartalmaz az arculati kézikönyv?

1. Logó

Az egyik legfontosabb eleme a kézikönyvnek és természetesen vállalkozásodnak is. A legszembetűnőbb vizuális elem. A névjegykártyától kezdve a weboldalon keresztül egészen a saját termékeidig, mindenen ez fog szerepelni. A leendő ügyfeleid erről (és természetesen a márkád nevéről) fognak felismerni. Nem elég csak bemutatni a logót, el kell magyarázni, hogy hova lehet helyezni, milyen formában, mekkora méretben, hogyan nem lehet használni, milyen változtatásokat enged meg a logó és milyeneket nem, milyen közel lehet más arculati elemekhez, hogy teljesen tudjon érvényesülni.

2. Arculati színek

Szintén fontos elemei arculatodnak a színek. Következetesnek kell lenned használatukkal, vagyis minden felületen ezeket kell alkalmaznod. Így meg kell említeni a nevüket, értéküket (CMYK, RGB, PANTONE, HEX), elsődleges és másodlagos színeket megkülönböztetve.

3. Tipográfia

Meg kell határozni, hogy a céged milyen betűtípusokat használ és miért pont azokat. Melyeket használja nyomtatásra és melyeket digitális tartalmakhoz illetve milyen méretek, színek elfogadottak. A cégek általában 2-3 betűtípust használnak.

4. Képanyag

Fotók, illusztrációk és más grafikai elemek felhasználásának módja is kulcsfontosságú. Hogyan szerkeszthetőek? Hogyan lehet elhelyezni rajta a szöveget és más design elemeket? Itt akár egy hangulattábla is beilleszthető, amely átadja az érzést, amelyet a márkáddal ki szeretnél váltani. 

5. Egyéb

  • Kis arculat elemei (látványtervvel)
  • Sorminták
  • Weboldalhoz tartozó elemek
  • Közösségi média elemei (Instagram poszt design, Facebook borítókép, prezentáció, plakátok, szórólapok stb.)

Kiegészítő gondolatok

A kézikönyv hossza nem meghatározott így a pár oldalastól egészen a száz oldalasig is terjedhet. 

Fontos a minden részletre való kitérés, mert így garantált az összhang a különböző felületek között.

Ne legyen benne rengeteg szöveg és ne legyen túl bonyolult sem.

A cél a könnyű értelmezhetőség és a márka stílusának átadása.

Időnként (kb. évente egyszer) szükséges frissíteni is (változhat a piac, trendek, arculati elemek)

A nyomtatás nélkülözhető, elég ha csak a laptopodon őrzöd PDF-ben és ilyen formában továbbítod alkalmazottaidnak, bár jó érzés kézbe venni a márkád bibliáját néha napján.

Ahhoz, hogy a leendő ügyfeleid mindig a lehető legelégedettebbek legyenek, pont úgy ahogy szeretnéd, szükség van a márkádra jellemző szabályokat összefoglalni, így mindig pontosan ugyanazt az élményt tudod nekik nyújtani.

Egy arculati kézikönyvnek akkor van igazán értelme, ha társul hozzá egy márka is. Ha esetleg már van ötleted, de nem tudod hogyan kezdj bele, akkor csak írj nekünk egy e-mailt és felépítjük a teljes márkád, hogy utána olyan sikereket érj el, amiről eddig csak álmodtál!

Segített a cikkünk? Nézz körül nálunk!

Iratkozz fel, le ne maradj!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy ne maradj le legfrissebb cikkjeinkről és különleges ajánlatainkról.